Followers

Saturday, November 6, 2010

antara lilin dan akar dan pelita

lilin berkorban membakar diri menerangi hidup

akar berkorban sendirian membantu tanpa sesiapa sedari

pelita menerangi hidup dengan mengorbankan minyak




lilin korang kenal sebab kita nampak dia membantu kita dan setelah dia lebur kita akan kenang dia kerana pernah membantu kita..

akar nie tak ramai tahu siapa dia kerana dia membantu dalam diam.. susah payah dia mencari air dan makanan dan jasa jasa itu tidak kita nampak.. kecuali sesiapa yang sanggup menggali untuk kenal siapa dia..

pelita pulak menerangi kita dan ramai memuji dia kerana telah memberi kita kesenangan.. tapi jangan memuji lebih sangat kerana minyak yang dia guna untuk menerangi tu adalah dari duit korang jugak sebenarnya..




rasanya siapakah tokoh tokoh yang korang dapat gambarkan sepintas lalu melalui contoh diatas dalam minda korang sekarang nie ?





.

9 suara:

gadisBunga said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

otak tgh bengong. tak mampu piker lagi. nantilah guwe sms jawapannya.

Kuasai minda said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bagus soalan ni, mencabar minda untuk memikirkannya....

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

gadisBunga >
diharap otak tepi tak bengong jugak.. otak tengah nie memang suka buat pasal.. keh3x


Kuasai minda >
time kasih.. soalan nie datang time gua tgh bermenung di bilik termenung.. hehehe..



.

jo said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tokoh?
gua fikir makbapak gua je ni..heh..

GaDis CoMeL said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

gua malas nak suruh otak gua berfikir buat masa sekarang.

sepet said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

dalam otak haku sekarang ni cuma ada burger chicken Mc Deluxe ajer ni.

aleen aiden said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mentang2 skang sebuk org nak exam..lu pon nak kuar soalan jugak...hahah

alhena said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aku tkleh pikir pasal tokoh skang ni. sbb masa baca entry ko, aku saspek ko buat metafora tu utk kawan2. jadi dalam kepala otak aku ada kawan2 tkde tokoh. aci tak? :D

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jo >
kita sama la jo.. gua pun fikir cam tu jugak.. tapi tang pelita tu gua nampak macam menteri2 kat malaysia je..


melah comel >
orang yang pesen hilang cincin tunang memang tak buleh pikir apa dah.. hahaha


sepet >
lu saja nak bagi gua terliur ker weh.. huh .. spicy chicken mc deluxe


aleen >
nie soalan tambahan..


alhena >
tinggi tahap pemikiran lu nie.. metafora pun gua tak berapa nak paham lagi maksud dia.. tapi kira betul la angapan lu tu.. ada sedikit unsur unsur perli memerli disitu.. hehehehe...